من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

در کوه چه مواد غذایی استفاده کنیم؟ (قسمت اول) - مصرف آب و مایعات

آب مهمترین مایع حیات، در یک برنامه کوهنوردی هم نقش اساسی را بازی می کند. در حالت عادی یک انسان به طور متوسط بین 1 تا 4/1 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند اما در یک برنامه کوهنوردی که بدن دائم در حال فعالیت و عرق کردن است، بدن به 3 لیتر آب احتیاج دارد. (مصرف آب در مورد اشخاص مختلف متفاوت است)
کسانی که بیشتر عرق می کنند، ممکن است بیشتر از یک فرد عادی به آب احتیاج داشته باشند، این افراد ممکن است 4 تا 5 لیتر آب مصرف کنند.در طول یک برنامه بهتر است که در هر استراحت به طور دائم مقداری آب بنوشیم تا اینکه هر چند ساعت یکبار آب زیادی مصرف کنیم.   
 
متأسفانه تشنگی علامت خوب و درستی در مورد احتیاج بدن به آب نیست چون ممکن است که بدن به آب احتیاج داشته باشد ولی ما احساس تشنگی نکنیم حتی اگر احساس تشنگی هم نمی کنید، بهتر است که آب بنوشد چون هنگامی که تشنه می شویم متاسفانه تعدادی از سلول های بدن مرده اند و در چنین زمانی آب نوشیدن قبل از تشنگی به مراتب امری ضروری تر به حساب می آید و  هیچگاه ترس و واهمه ای از نوشیدن زیاد آب نداشته باشید چون بدن به طور طبیعی مازاد آب را دفع خواهد کرد.
متأسفانه تشنگی علامت خوب و درستی در مورد احتیاج بدن به آب نیست. ممکن است که بدن به آب احتیاج داشته باشد ولی ما احساس تشنگی نکنیم، این مسئله به خصوص در صعودهای زمستانی مشهود است. بارها دیده شده که در برنامه های زمستانی افرادی هستند که حتی آب همراه خود نمی آوردند و تحت عنوان این که هوا سرد است و عرق نمی کنیم، آبی نمی نوشند.
فراموش نکنید که اگر کمبود آب بدن، معادل 3 درصد وزن ما باشد، قدرت تشخیص و هوش و حواس ما رو به تحلیل می رود و زمانی که معادل 10 درصد وزن ما باشد، خطری جدی برای سلامتی و زندگی ماست. (در این حالت ممکن است ادامه کمبود آب به مرگ منتهی شود)
مصرف اجباری آب و مایعات در کوه
نوشیدنی ها مانند چای و قهوه با وجود آن که خود حاوی آب هستند اما به عنوان جایگزین آب توصیه نمی شوند چرا که همین نوشیدنی ها نقش مهمی در دفع آب بدن دارند.
در تابستان در مسیرهای کوهنوردی، چرا گاه ها و گوسفند سراهای زیادی وجود دارند.هنگام تهیه آب دقت کنید که آیا آبی که برای نوشیدن بر می دارید در نزدیکی محل چرا گوسفندان قرار دارد و دام از آن آب می نوشد یا نه؟
چنانچه شک و تردیدی در این مورد وجود دارد، بهتر است که راه را کمی ادامه داده و از جای مطمئن تری آب بردارید. گفتنی است که در صورت آلوده بودن آب، خطر ابتلا به بیماریهای روده ای و انگلی وجود دارد. آب را می توان در بطری های نوشابه حمل و استفاده نمود و باید مواظب بود که در هنگام بازگشت، این بطریها در طبیعت رها نشوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد