من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

معرفی قله کماس شهرستان درگز


قله کماس بین رشته کوه های هزار مسجد و الله اکبر، و در بین شهرستان های قوچان و درگز، قرار گرفته است. این قله دارای 2612 متر ارتفاع از سطح دریا است. قله کماس جز زیباترین کوه های خراسان رضوی می باشد که شباهت زیادی به هزارمسجد دارد. البته این شباهت بدون دلیل هم نیست چون فاصله کماس تا هزارمسجد حدود 60 کیلومتر است و بعبارتی کماس شروع رشته کوه هزارمسجد محسوب می شود. اگر بخواهید برنامه پیمایش کماس تا هزارمسجد را در ماه های ابتدایی سال اجرا کنید باید برای آن دو روز زمان بگذارید. مسیری که برای دسترسی راحت عشایر توسط اداره راه بصورت جاده درآمده است و در طی این مسیر و اطراف آن عشایری از شهرستان های درگز، قوچان، چناران و لائین نو سکنی گزیده اند.  

راه های دسترسی به منطقه کماس
1. اگر بخواهید از شهر درگز به منطقه سفر کنید، باید جاده الله اکبر و پیچ های معروفش را که تا دهستان میانکوه حدود 50 کیلومتر است را طی کنید. بعد از عبور از گردنه الله اکبر، بایستی پایگاه نیروی هوایی و روستاهای کپکان، دربندی سفلی، دربندی وسطی، دربندی علیا، کلاته زیبایی و روستای گرنی را پشت سر گذاشته تا به ابتدای مسیر پاکوب و اصلی صعود به قله برسید که محلی است به نام آله زو.
2. در صورتی که خواسته باشید از سمت قوچان سفرتان را شروع کنید، بایستی پس از طی حدود 35 کیلومتر از مسیر جاده قوچان به سمت درگز به سمت راست جاده که روبروی سه راهی امام قلی است بپیچید. اگر نگاهی نیز به تابلوهای ابتدای سه راهی بیاندازید باید تابلوی “جاده قدیم درگز” و تابلوی “کپکان” را ببینید. در این سه راهی پلی وجود دارد و راهنمایی دیگر آنکه در بین این سه راهی مسجدی بین راهی نیز بنا شده است. اگر این مسیر را انتخاب کنید باید روستاهای اینچه کیکانلو، اینچه ساوبلاغ، آغمزار، گپی، خادمانلو، کپکان را پشت سر گذاشته و ادامه  مسیر از اینجا به بعد همانی است که در مسیر شماره 1 آمده است.

این منطقه با داشتن درختان ارس یا مرخ (در زبان کرمانجی)، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران است. در نزدیکی های قله کماس چندین خانه گلی وجود دارد که بسیار جالب و برای شب مانی و برپایی کمپ عالی هستند.

در مسیر رسیدن به خانه های گلی که توسط عشایر ساخته شده اند رشته کوه الله اکبر خودنمایی می کند و آنسوی رشته کوه الله اکبر که دشت و شهر درگز است بخوبی نمایان است. در این سمت الله اکبر و در دامنه آن نیز روستاهای دهشت، دوآبی و حصار و … کاملا مشخص هستند. دره بلدق که برای سنگنوردی بسیار عالی است نیز در سمت پرتگاه قرار دارد.

کماس و پیرکماس به نوعی ابتدای شروع رشته کوه هزارمسجد هم محسوب می شوند. البته گاهی از کماس به عنوان رشته کوه کماس هم یاد می شود. اگر خواسته باشید با زمانبندی مناسب و بدون مشکل برنامه صعود به قله کماس را اجرا کنید و زمان کم نیآورید در نظر داشته باشید که برای حرکت از آله زو تا خانه های گلی حدود 4 ساعت و از آنجا تا قله تقریبا 3 ساعت زمان لازم است. اگر خواسته باشید مسیر دربندی تا گورنی و از آنجا تا آله زو را هم راهپیمایی کنید تا از طبیعت بکر و زیبایش لذت ببرید بایستی حداقل 3 الی 3.5 ساعت زمان در نظر بگیرید.


http://www.meisamroudaki.ir/wp-content/uploads/2013/05/kamas-mount-dargaz-3.jpg

کماس و ارتفاعات و دامنه های سرسبز آن همواره مورد توجه کوهنوردان و طبیعتگردان و مردم عادی دیگر بوده و هست چون دارای طبیعتی بکر و دیدنی است. از همه عزیزانی که قصد سفر به این منطقه را دارند می خواهم که در پاسداری از طبیعت زیبا و محیط زیست منحصر به فرد این منطقه کوشا بوده تا این ثروت ملی برای نسل های آینده نیز حفظ شود. از ریختن زباله و قطع درختان خودداری کنید و با مردم بومی و محلی و محیط زیستش مهربان باشید (البته چقدر زیباست که این موارد را در همه مکانها رعایت کنیم). چرا که در نهایت این ماییم که همیشه از این طبیعت استفاده خواهیم کرد.

دور نمایی از منطقه

http://www.meisamroudaki.ir/wp-content/uploads/2013/05/kamas-mount-dargaz-4.jpg

منبع : http://www.meisamroudaki.ir

نظرات 2 + ارسال نظر

وبلاگ خیلی خیلی زیبایی دارید. موفق باشید

بسیار عااااااااااااالی

ممنون آقای کیخائی
موفق و پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد