من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

50 ساله هایی که با 20 ساله ها از نظر تناسب اندام برابری می کنند


 فکر می کنید کدامیک تناسب اندام بیشتری دارند: جوان 20 ساله تنبل یا فرد 50 ساله فعال؟ تحقیقی جدید که در مرکز ورزش در پزشکی K.G. Jebsen دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU) انجام شد مدرک آماری را ارائه می کند که نشان می دهد فرد 50 ساله به همان اندازه فردی با 30 سال سن کمتر از نظر سلامتی برابری می کند. محققان مرکز K.G. Jebsen می گویند عامل کلیدی برای این مسئله ورزش – چقدر و با چه شدتی – است.
میانسالان علاقمند به ورزش که احتمالا از اثرات پیری بر تناسب اندام کلی شان دلسرد شده اند می توانند به تحقیق انجام شده در مرکز ورزش در پزشکی J.G. Jebsen دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU) دلگرم شوند. اولریک ویسلوف ، مدیر مرکز جبسن و محقق اصلی این مطالعه می گوید در تعیین سطوح تناسب اندام فعالیت بدنی بسیار مهمتر از سن است، و فرد 50 ساله فعال می تواند به همان اندازه فرد 20 ساله بی تحرک دارای تناسب  اندام باشد.
  بنابر یافته این مطالعه با افزایش شدت ورزش، می توان با سندرم متابولیک مقابله کرد. سندرم متابولیک مجموعه عوامل خطرزا مشکل آفرینی است که می تواند افراد را نسبت به ابتلا به دیابت نوع 2 ، سکته مغزی و مشکلات قلبی عروقی مستعد سازد.

اشتیان تورسان آسپنز، که اخیرا با انجام تحقیقش در مرکز K.G. Jebsen ، PhD خود را از NTNU دریافت کرد می گوید:" وضعیت جسمانی در تعیین سلامت کلی فرد مهمترین عامل است."

                                  بزرگترین پایگاه داده تناسب اندام در جهان

پایان نامه آسپنز با عنوان" جذب اکسیژن حداکثر در میان بزرگسالان سالم: توصیف های تصویر مقطعی و تحلیل های prospective جذب اکسیژن حداکثر، فعالیت بدنی و عوامل خطرزای قلبی عروقی در بزرگسالان سالم( 20 تا 90 ساله) ، برای بررسی تناسب اندام بزرگسالان تمام رده های سنی از 4631 زن و مرد سالم از بزرگترین پایگاه داده سلامتی نروژ یعنی مطالعه سلامتی Nord TrØndelog یا به اختصار HUNT استفاده کرد.

برای چک کردن جذب اکسیژن حداکثر، موسوم به VO2Peak ، که به صورت معیار تناسب اندام کلی استفاده می شود، بر روی شرکت کنندگان HUNT در سال 2007-2008 تست های آزمایشگاهی انجام شد. این مجموعه اطلاعات، بزرگترین بانک داده جهان را ارائه می کند که VO2Peak را به صورت عینی در مردان و زنان سنین 20 تا 90 سال اندازه گیری کرده است.

اطلاعات مشروح حاصل از این بانک داده محققان را قادر می سازد میزان های تناسب اندام را با عوامل خطرزای قلبی عروقی و دیگر ارزیابی های سلامت کلی مقایسه کنند، و پشتوانه آماری را برای تایید یافته های مطالعات قبلی – که در زمینه داشتن تناسب اندام جوان بودن حرف اول و آخر را نمی زند – فراهم می کند. داده های آنان همچنین نشان می دهد چگونه آنانی که کمترین تناسب اندام را داشتند بدترین میزان های سلامت قلبی عروقی، نظیر فشار خون بالاتر و سطوح بالاتر کلسترول را هم داشتند.

                                             سن و تناسب ا ندام

شالوده تحقیق مرکز K.G. Jebsen   به زمانی قبل و مکانی دور به دالاس در سال 1965 بر می گردد. در این زمان محققان پنج فرد 20 ساله سالم را انتخاب کردند تا سه هفته را در رختخواب استراحت کنند. این تحقیق به یکی از مشهورترین مطالعات تناسب اندام که به مطالعه استراحت در رختخواب و تمرین دالاس موسوم است ، تبدیل شد. طبق پیش بینی، این پنج فرد 20 ساله پس از سه هفته استراحت در رختخواب تتناسب اندام شان را از دست دادند و میزان جذب اکسیژن حداکثرشان به اندازه بسیار زیاد 27% کاهش یافت. اما آنچه که 30 سال بعد زمانیکه محققان این مطالعه را پیگیری کردند و این مردان را دوباره آزمایش کردند، اتفاق افتاد باعث شگفتی فراوان شد.

زمان چندان خیرخواه این مردان نبوده است. این افراد، به طور متوسط، 23 کیلوگرم افزایش وزن داشتند، و چربی بدن شان دو برابر شده بود – به این دلیل تناسب اندام شان را تا حد زیادی از دست داده بودند. اما وقتی محققان جذب اکسیژن حداکثرشان را آزمایش کردند، در مقایسه با زمان تندرست بودن 20 سالگی شان تنها 11 درصد افت کرده بود.

                                             شدت مهم تر از زمان

نتیجه تحقیق مرکز جبسن بسیار فراتر از یافته های دالاس است و نشان می دهد که افراد 50 ساله سالم می توانند به همان اندازه 20 ساله هایی که زیاد ورزش نمی کنند تندرست و متناسب باشند. اما ورزش – چقدر و با چه شدتی – عامل کلیدی برای حفظ این تناسب اندام است. وقتی محققان مرکز جبسن اهمیت شدت ورزش در برابر زمان را بررسی کردند، پی بردند در تعیین جذب اکسیژن حداکثر، شدت بسیار مهمتر از زمان است.

آنان همچنین فواید ورزش با شدت زیاد در قالب تمرین اینتروال را – چهار( یا بیشتر) دوره زمانی کوتاه ( معمولا 4 دقیقه) ورزش با شدت بسیار زیاد و بدنبال آن همان تعداد دوره های کوتاه ورزش با شدت کمتر – بررسی کردند. محققان این مرکز تایید کرده اند این شیوه، موسوم به تمرین اینتروال 4 در 4 ، روشی سریع برای بالا بردن تناسب اندام کلی است.

علاقمندان ورزش طبیعتا به تحقیق مرکز جبسن علاقمند خواهند شد، اما یافته های آنان در مورد هر کسی که خواهان کاهش ابتلاشان به بیماری قلبی عروقی است صدق می کند.

                                           تداوم فعالیت حیاتی است

تحقیق این مرکز نشان می دهد که حفظ سطحی از فعالیت بدنی مهم است. در صورتیکه در حال حاضر بی تحرک باشید فایده حاصل از فعالیت جسمانی در جوانی اندک است. پروفسور ویسلوف می گوید:" حتی در صورتیکه در سن جوانی بسیار فعال هم بوده باشید، برای دستیابی به فواید سلامتی ناشی از آن باید به ورزش کردن ادامه دهید."

پس محققان مرکز جبسن، با توجه به تمام چیزهایی که می دانند چطور تناسب اندام خود را حفظ می کنند؟ بسیاری از آنان ورزش را وارد روال روزانه شان می کنند. آسپنز – 33 ساله و صاحب 3 فرزند – اکنون با داشتن شغلی تمام وقت در مدیریت سلامتی نروژ خوش شانس است چون می تواند برای رفت و آمد به سرکار از دوچرخه استفاده کند، و مسیر او تپه ای است پس حداقل بخشی از مسیر دوچرخه سواری شیبی بسیار تند دارد. او می گوید این یک امتیاز برای انجام تمرین اینتروال است چون " به شدت تا بالای تپه ها رکاب می زنم."
منبع: وب سایت کوهنوردی، ورزش و سلامتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد