من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

کوه های استان خراسان رضوی (بینالود)

ارتفاعات استان خراسان رضوی را می‌توان به ارتفاعات شمالی و جنوبی تفکیک کرد. ارتفاعات شمالی عموماً شرقی- غربی هستند در حالی که ارتفاعات جنوبی امتداد شمالی- جنوبی دارند. کوه‌های استان دنباله ارتفاعات البرز به سمت مشرق است که به صورت قوس‌های موازی از شاه‌کوه آغاز شده و در جهت شمال غربی  به سوی جنوب شرقی تا ارتفاعات هندوکش در افغانستان امتداد می‌یابد.


در بخش شمالی خراسان رضوی قسمت قابل توجهی از دو رشته کوه کپه داغ ، هزار مسجد ، آلاداغ ، بینالود قرار گرفته است. رشته کوه‌های هزار مسجد با حدود 3040 متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته است و ارتفاع آن در اطراف سرخس کاهش می‌یابد. این کوه‌ها در یک حوضه رسوبی با گسل‌های عمیق شکل گرفته‌اند.

 

ادامه مطلب ...

چرا کوهنوردی می کنیم؟

کوه پیمایی و کوهنوردی به هرحال نوعی ورزش به حساب می آیند. حتی کوه پیمایی در دامنه ها و مناطق نه چندان بلند نیز اثر فرحبخش و نشاط انگیز خود را بر تن و جان ما می گذارد. کوه پیمایی از بهترین ورزش ها و تفریح هاست که به خاطر تحرک در هوای آزاد و پاک، بیشترین تاثیر را در بازسازی بدن دارد.

کوهنوردی یک ورزش درست و حسابی است که با وسایل ویژه و آمادگی جسمی و روحی و برنامه ریزی و دانش خاص خودش، اجرا می شود. رسیدن به قله ها علاوه بر آمادگی تن و روان، مستلزم جهت شناسی و نقشه خوانی، هواشناسی، بهمن شناسی، آشنایی با تغذیه و امداد کوهستان و ... است. اما پیش از اینها نیازمند سازماندهی و مدیریت و فوت و فن هدایت گروه است.
 
ادامه مطلب ...

ضرورت اخذ مجوز رسمی برای فعالیت‌ گروه‌های کوه‌نوردی

پیرو بخشنامه شماره 4708/263 مورخ 23 بهمن 91 به آگاهی همه هیأت‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی می‌رساند؛ با عنایت به اینکه بسیاری از گروه‌های کوه‌نوردی در سراسر کشور فاقد مجوز فعالیت بوده و این امر باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی شده است که بعضاً عواقب حقوقی نیز در پی داشته و موارد مذکور مورد پیگرد مراجع ذی‌ربط نظامی، انتظامی و … نیز قرار گرفته است لذا، کلیه گروه‌هایی که درخواست فعالیت در زمینه کوهنوردی و موارد مشابه (فعالیت در زمینه سنگ‌نوردی، غارنوردی، دامنه‌نوردی، پیمایش‌ها و…) را دارند می‌بایست دارای مجوز فعالیت سالانه از هیأت‌های استان باشند.


شایان ذکر است گروه‌های ذی‌نفع پس از آن در صورت داشتن صلاحیت لازم و تأیید هیأت ذی‌ربط می‌توانند نسبت به دریافت پروانه فعالیت 5 ساله از فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اقدام نمایند. همچنین کلیه هیأت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی فقط مجاز به ارائه خدمات به ورزشکاران و گروه‌هایی می‌باشند که دارای مجوز رسمی فعالیت در این زمینه می‌باشند و کلیه تبعات ناشی از انجام فعالیت و ارائه خدمات به گروه‌های غیررسمی و فاقد مجوز فعالیت بر عهده هیأت مذکور می‌باشد.

سالی بدون شکار و خونریزی بدون آنکه گونه های جانوری ایران از بین بروند

با سلام و تبریک به میزبان نهمین دوره صعود قلم (قله سبلان)

احتراما با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی؛ جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد. ما کوهنوردان نیز به عنوان حامیان محیط زیست ایران در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم ورزید و در تمامی صعودهایمان به قلل مختلف، پرچمدار حفظ و حراست و صیانت از محیط زیست ایران خواهیم بود.
 
ادامه مطلب ...