روستای همت آباد از روستاهای کویری با پوشش گیاهی و جانوری نادر می باشد که سالیانه گروه های توریستی زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی از خارج ایران، سختی سفر را به جان میخرند و برای بازدید به این روستا می آیند. روستای همت آباد در 145 کیلومتری شهرستان قاینات واقع شده است و دارای پوشش گیاهی و جانوری نادری از جمله وجود تاغ، اسکنبیل، دیودال، هوم و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و پرندگانی از جمله زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو، انواع شاهین و دودوک می باشد. این روستا دارای کویر بکر و شنزارها و ریگزارهای زیادی جهت کویرنوردی و سافاری شن و اسکی شن و جاذبه های گردشگری دیگری مانند: بازدید از دق نمکی پترگان، لاله زارهای گله های شتر، شترسواری، آیین های سنتی و صنایع دستی عشایر طایفه بهلولی می باشد.

 

 

کویر همت آباد شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی؛ نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. این منطقه با وجود گونه های نادر جانوری و کویر بکر منطقه همت آباد می تواند به جاذبه مهمی برای ورود گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. کویر همت‌آباد مامن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است. بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک ترین مناطق دنیا ایجاد می شود به گونه ای که هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.


شهرستان قائن سه ویژگی کشاورزی،‌ دامپروری و کویر دارد؛ کویر نعمت بزرگی برای مردم این منطقه است به شرط آنکه بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. کویر بکر همت آباد یکی از غنی ترین و فعال ترین زیست بوم های بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است. یکی از ذخیره گاه های زیست کره تحت حفاظت سازمان ملل نیز به دلیل وجود نمونه گیاهی «اندمیک دیودال رقیمی» در این منطقه قرار دارد؛ این منطقه زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان و وجود پرندگان زیبای بسیاری بویژه زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و … است.


کویر همت آباد زیرکوه نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است. در کویر این منطقه جاذبه های فراوانی وجود دارد که این قابلیت ها باید به مردم معرفی شود. پیش از ورود کویرنوردان به این منطقه کسی تصور نمی کرد که برخی گونه های نادر جانوری مانند گربه شنی هنوز در این منطقه وجود داشته باشند، اما اکنون که زیست این جانور در این منطقه ثابت شده، سازمان محیط زیست نیز برای حفاظت از آن برنامه ریزی کرده است. برای طبیعت دوستانی که به هر بهانه ای کوله بار سفر ببندند و راهی مناطق دست نیافتنی شوند، «گربه شنی» به عنوان یک گونه نادر جانوری گزینه جذابی است که در حوالی مرز ایران و افغانستان و در دل منطقه کویری همت آباد زیست می کند.



کویر همت آباد شاید برای بسیاری از ایرانیان گمنام باشد، اما آوازه آن به آن سوی مرزها رسیده و به همین دلیل است روستای همت آباد حالا دیگر صاحب یک دفتر کویرنوردی است. در صورت تمایل و بازدید از این منطقه، دق پترگان، گونه های گیاهی و جانوری، کویرنوردی و چشیدن طعم غذاهای سنتی با شماره زیر تماس حاصل فرمایید تا بهترین اوقات برای شما رقم بخورد.


منبع: عکسها و گزارش از میثم رودکی

http://www.meisamroudaki.ir/kavir-hemat-abaad.html