من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

من و کوهنوردی

اخبار ، یادداشت ها ، تجربیات و گزارش برنامه های من در کوهنوردی

دیداری از آرامگاه بزرگمهر قائنی وزیر دربار سلطان مسعود غزنوی

در سفری که به همراه گروه باران مهر به کویر همت آباد شهرستان زیرکوه داشتیم و گزارش های کویرنوردی و اقامت در آنجا را در پست های قبلی در وبلاگم قرار دادم، در پایان سفرمان فرصتی به ما دست داد تا از آرامگاه بزرگمهر قائنی نیز دیدن کنیم.


یکی از همسفران ما بنام آقای میثم رودکی گزارشی از این بازدید تهیه کرده اند که بدون کم و کاست متن زیر را از وبلاگ ایشان (رویای هیمالیا) کپی کرده و در اینجا قرار می دهم. امیدوارم که مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

 

ادامه مطلب ...

دیداری از کویر همت آباد غنی ترین زیست بوم بیابانی

روستای همت آباد از روستاهای کویری با پوشش گیاهی و جانوری نادر می باشد که سالیانه گروه های توریستی زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی از خارج ایران، سختی سفر را به جان میخرند و برای بازدید به این روستا می آیند. روستای همت آباد در 145 کیلومتری شهرستان قاینات واقع شده است. کویر همت آباد شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی؛ نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد.

 

ادامه مطلب ...

روز جهانی کوهستان خجسته باد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003، روز 11 دسامبر را به عنوان «روز جهانی کوهستان» تعیین نمود و از سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) خواست تا مسئولیت هماهنگی و اجرای این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. این تصمیم، در پی موفقیت سازمان ملل در اعلام سال 2002 به عنوان “سال جهانی کوه ها” بود که توانست آگاهی جهانی درباره‌ی کوه‌‌ها را افزایش دهد، موجب تشکیل کمیته‌های ملی کوهستان در 78 کشور شود و با ایجاد سازمان “همکاری کوهستانی” (Mountain Partnership) هم‌بستگی جهانی در این زمینه را افزایش دهد. نهاد “مشارکت بین المللی برای کوه ها” هر ساله با انتخاب یک موضوع، از اعضای خود در سراسر جهان دعوت می‌کند تا با اجرای آیین های ویژه نظیر برگزاری نشست و همایش، انتشار ویژه‌‌نامه، برگزاری جشن، اعلام از طریق رسانه‌ها و … برای بزرگداشت این روز تلاش کرده و بر اهمیت نواحی کوهستانی تأکید نمایند.

 

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری کویرنوردی در کویر زیبای همت آباد

روستای همت آباد از روستاهای کویری با پوشش گیاهی و جانوری نادر می باشد که سالیانه گروه های توریستی زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی از خارج ایران، سختی سفر را به جان میخرند و برای بازدید به این روستا می آیند. روستای همت آباد در 145 کیلومتری شهرستان قاینات واقع شده است و دارای پوشش گیاهی و جانوری نادری از جمله وجود تاغ، اسکنبیل، دیودال، هوم و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و پرندگانی از جمله زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو، انواع شاهین و دودوک می باشد. این روستا دارای کویر بکر و شنزارها و ریگزارهای زیادی جهت کویرنوردی و سافاری شن و اسکی شن و جاذبه های گردشگری دیگری مانند: بازدید از دق نمکی پترگان، لاله زارهای گله های شتر، شترسواری، آیین های سنتی و صنایع دستی عشایر طایفه بهلولی می باشد.

 

ادامه مطلب ...